Mitä maksaa purjeveneen vuokraus Kroatiassa ja mitä kannattaa huomioida

Haaveiletko purjeveneilystä Välimeren turkooseissa maisemissa? Vapauden tunteesta ja hyvistä tuulista? Niin mekin. Ja siksi päädyimme viime syksynä kokeilemaan, miltä purjehdus maistuu loppukesän lämpimissä turkooseissa maisemissa Kroatian saaristossa. Mukaan muotoitui kuuden hengen ystäväporukka ja reissun suunnittelun aloitimme etukäteen Matkamessujen aikaan, eli puolisen vuotta ennen lähtöä.








Lukuisten tarjouspyyntöjen, kartoitusten ja meilikeskustelujen jälkeen, päädyimme vuokraamaan kuudelle hengelle + kapteenille sopivan 43.3 jalkaisen Beneteau Cyclades purjeveneen Sailing Europelta. Varausvahvistuksen jälkeen alkoi fiilistely ja reissun odotus!

Beneteau Cyclades veneessä oli yhteensä 4 omaa hyttiä, joista kolmessa oli parisänky. Jokaisella pariskunnalla oli siis oma huone sekä kapteenilla omansa. Lisäksi veneessä oli kaksi suihkua ja wc:tä, suuri keittiö ja sohvaryhmä sekä tietysti navigointipöytä alue. Mielestäni veneestä ei puuttunut mitään ja se oli oikein tilava kuudelle hengelle + kapteenille. Muutamia teknisiä ominaisuuksia toki toivoisin, että olisi ollut mahdollista fiksata, mutta niistä lisää postauksen lopussa.




 


 

Pitääkö osata purjehtia? 


Ei, nimittäin jos sinulla ei ole huvivenekuljettajan lupakirjaa on kapteenin vuokraaminen pakollista. Voit halutessasi todellakin vain lomailla ja löhöillä veneellä, mikäli et halua olla osa miehistöä. Tällöin ja muutoinkin, vastuu kaikesta on kapteenilla. Me tietysti innokkaana kysyimme, missä asioissa saamme avustaa, mutta ruorin taakse ei ensimmäisinä päivinä ollut muilla vielä asiaa.


Merimerkkejä emme havainneet juuri missään, mikä yllätti. Kaiken kaikkiaan näimme niitä viikon aikana vain kaksi. Poislukien tietysti satamat ja satamien merkit. Satamakiinnitykset olivat muuten hiukan erilaiset kuin Suomessa ja niiden sisäistämiseen menikin tovi. Itse en ryhtynyt edes opettelemaan niitä, vaikka Suomessa aina autankin rantautumisissa.

Purjehdusviikko ja kohteet suunnitellaan yhdessä kapteenin kanssa ja hän rakentaa reitin sen pohjalta. Meidän toiveena oli purjehtia mahdollisimman paljon, joten reitti muuttuikin hieman aina tuulien mukaan. Mentiin aika pitkälle fiilispohjalta, mutta oli meillä muutamat paikat, joihin ehdottomasti halusimme.












Mitä sitten maksoi purjeveneen vuokraus viikoksi Kroatiassa?

Meidän Beneteau Cyclades 43.4 (vm.2007) veneemme viiikon vuokra maksoi 2 500 €, josta saimme "early booking" -alennusta 250 € sekä "special discount" -alennusta 3%. 
Tähän hintaan lisätään suositeltava "Charter pack" -paketti (150 €), joka sisältää mm. petivaatteet, pienen pyyhkeen, tiskiaineen ja pesusienen, wc-paperirullan, wifin ja kaasupullon. Alennusten ja pakettien jälkeen kustannus oli yhteenä 2 332 €.
Tämän lisäksi lähtösatamassa tulee maksaa nimellistä "turistiveroa" (7 €/hlö). 

Lisäksi hintaan lisätään kapteenin palkka, joka maksetaan paikan päällä käteisenä, 945 €. (Kapteenin hinta vaihtelee sesongin mukaan).


Yhteensä: 3 319 € / vko sis. kapteenin (lisäksi maksat bensan ja satamamaksut)

Viimeisenä iltana, saavuttaessa kotisatamaan tapahtuu veneen tankkaus, joka tulee myös lisätä hintaan. Maksu vaihtelee, mitä me näimme satasista lähes tuhansiin euroihin, riippuen luonnollisesti moottorin käytöstä. Meidän bensakustannus oli kapteenin mukaan keskivertoa huomattavasti alhaisempi, vain 70 €.


Lisähintaa vuokraukselle kertyy reippaasti, mikäli yöpyy joka yö satamissa. Meidän satamamaksut vaihtelivat ilmaisista ankkuripaikoista luonnonsatamissa satamien poijukiinnityksiin (n. 25-50 euron välillä). Emme yöpyneet koskaan sataman laiturikiinnityksessä. Suosituimmat ja isoimmat satamat saattavat helposti maksaa satoja euroja. Meillä oli kapteenin kanssa yhteinen sävel siitä, että halusimme mielummin yöpyä rauhaisissa luonnonpoukamissa, kuin ahtaissa laiturikiinnityksissä. Näistä sijainneista pääsi ihanasti aamu-uinneille ja suppailemaan omaan tahtiin. Toki satamien etuna on sähköt ja maasuihkut, joista sitten maksetaankin hinnassa.





Mitä tällä rahalla saa?


Huikean ja ikimuistoisen kokemuksen upealla ja isolla veneellä (toki vaikka meidän 43.4 jalkainen vene oli satamien pienimmästä päästä, meille se oli täydellinen!). Erilaisen kosketuksen Kroatian upeisiin saariin - saarihyppelyä parhaillaan. Täyden meriloman ja rajattomat mahdollisuudet uida ja hyppiä mereen. Pysähdellä upeissa lahden poukamissa ja nauttia aamiaista, lounasta ja illallista 360-merinäkymillä.

Matkasimme kaikkiaan viikon aikana kaikkiaan 142,4 merimailia, joihin kului aikaa  27 h. Keskinopeudeksi muodostui 5,3 solmua. Tuulet eivät elokuun lopulla olleet yllätykseksemme mitenkään valtavat ja usein jouduimmekin vähäisen tuulen vuoksi laskemaan purjeet ja vaihtamaan moottoriin. Nopeimmillaan pääsimme kuitenkin purjeilla hieman yli 8 solmua.
 Se oli siistiä menoa!




(kuvassa meidän toteutunut reittikartta, kaikkiaan 142,4 merimailia).


Mitä pakata mukaan?

Pakkauslistaa kannattaa miettiä tarkasti ja karsia kaikki ylimääräinen pois. Kannattaa aina muistaa, että veneessä tilat ovat kuitenkin aina rajalliset. Vaikka meidänkin vene oli suurempi mihin ollaan totuttu, niin rinkkaa enempää en sinne olisi kaivannut tavaraa. Matkustimme itse käsimatkatavaroilla ja lisäksi kannoin mukanani sup-laudan.
Taskulamppu ja kynttilä olivat hyviä olla mukana, sillä veneen akkua säästettiin mm. jääkaapin ylläpitoon. Kroatiassa rannat on myös aika kivisiä, joten märkäkengät oli joissain kohteissa erittäin toimivat. Varsinkin jos veneen kiinnitys vaatii jalkautumista kivisille rannoille. Oma rantapyyhe on myös hyvä, nimittäin pyyhkeetkin ovat lisähintaisia. Lisäksi pakattiin jokainen vessapaperirullat mukaamme ja onneksi teimme niin, nimittäin veneellä ei ole todella ollut kuin hintaan kuuluva yksi rulla. Toki paperia saa kaupasta.

Pyyhkeiden ja uikkareiden kuivatusta varten veneeltä löytyi pyykkipoikia, mutta meillä oli omiakin mukana.


Hyvä tietää

Veneen kotisatamaan (sijaitsevat yleensä saarilla) saavutaan omatoimisesti tai ostetaan kuljetus vuokrafirmalta. Me saavuimme Soltan-saarelle Jadrolinijan lautalla, joka on hyvin edullinen ja lähtöjä on usein. Liput kannattaa varata netistä etukäteen varsinkin high-seasonin aikaan.

Ruokaostokset viikon purjehdukselle kannattaa tehdä lähtösatamassa. Sieltä löytyy takseja, joilla on kiinteä hinta kauppareissuille. He siis vievät, odottavat ja hakevat sinut satamasta lähimpään ruokakauppaan. Toki mekin täydensimme ruokavarastoamme matkan varrella eri saarien tuoreilla leipomotuotteilla. Jos yövyimme luonnonsatamassa, niin kapteeni saattoi heittää osan porukasta aamuisin kumiveneellä lähikylään ostoksille. Ruoka ei siis pääse loppumaan matkan aikana kesken. Kumivene sisältyi meillä vuokran hintaan.

Ruuasta puhuttaessa, kapteenin palkkion lisäksi olet velvoitettu tarjoamaan hänelle myös ruokailut. Me teimme niin, että jos söimme veneellä, hän söi kanssamme sitä ruokaa mitä mekin. Jos taas menimme illalliselle maihin, pyysimme kapteenin mukaan ravintolaan. Vaihtoehtoisesti hänelle voi myös antaa ruokarahat käteen ja hän voi mennä omatoimisesti ruokailemaan. Vain muutamana iltana viikon matkan aikana kapteeni ei liittynyt seuraamme illallisella. Joko hän meni nukkumaan omaan hyttiinsä tai lähti tapaamaan kavereitansa maihin.


Veneen palautuksen yhteydessä veneen pohja tutkitaan heti. Eli kun saavuimme lähtösatamaan, siellä oli vastassa sukeltaja, joka lähti heti tutkimaan veneen pohjan. Kroatiassa on kyllä pääsääntöisesti todella syvää kaikkialla, mutta mielestäni todella hyvä toimenpide tutkia ja näin ylläpitää veneen kuntoakin. Tämä myös tiedoksi heille, jotka vuokraavat veneen ilman kapteenia.




Mikä yllätti?
Kokonaisuudessaan veneen vuokraus oli ehdottomasti yksi huikeimmista muodoista lomailla. Muutama käytännön asia vain ihmetytti jo ennakkoon, kuten esimerkiksi se että todellakin perusasioita kuten wc-paperia ei ole kuin se yksi rulla ja esimerkiksi keittiön varustukseen ei kuulu mausteita tai roskapusseja, nämä sinun tulee ostaa itse paikan päältä.

Suurimpana käytännön ihmetyksenä oli se, että emme saaneet huuhtoa wc-paperia pöntästä alas, vaan keräsimme ne erikseen muovipusseihin (tästä syystä roskapusseja tarvitaan paljon) ja veimme ne tai oikeastaan kapteeni vei ne joka aamu satamaan.
Myös jääkaapin virransäästö aiheutti hämmennystä, josta kävimme kapteenin kanssa keskustelua. Koska akun varausta näyttävä volttimittari ei toiminut veneessämme, kapteeni otti aina varman päälle ja sammutti jääkaapin. Yritimme tästä syystä käyttää iltaisin valoja vähän, jotta saimme pidettyä jääkaapin päällä. Harmillista kyllä, niin kovin käteviä aurinkopaneeleita ei veneessä ollut. Ongelmaahan ei olisi, mikäli olisimme yöpyneet joka yö satamissa, mutta viihdyimme enimmäkseen luonnonsatamissa, josta luonnollisesti ei sähköä saa.

Suurin epäkohta oli kuitenkin asia, jonka huomasimme puolessa välin purjehdustamme. Kapteeni hujautti tyhjentää septitankin mereen! Alkujaan kohteliaisuuttamme emme kehdanneet kuin manata asiaa suomeksi, mutta kun tämä tapahtui toistamiseen kohtalaisen lähellä rantaviivaa, niin minun oli pakko tiedustella asiasta. Kapteenin mukaan valitettavasti kaikissa Kroatian satamissa ei ole septityhjennystä edelleenkään, joten siitä syystä tämä ratkaisu. Valitettavan iso miinus purjehdusilluusiolle Kroatian turkoosissa merissä, phyi! Tämä selittää myös ehkä sen, miksi emme saaneet laittaa wc-paperia pönttöön.








Reissusta jäi rusketusrajojen lisäksi aimo kasa upeita muistoja ja vähän myös oppiakin, miten tuolla päin maailmaa purjehditaan. Viihdyttiin erinomaisesti veneellä ja olisinkin hyvin voinut jatkaa veneilyä pidempäänkin noissa maisemissa. Minua ei häirinnyt lainkaan käyttää koko viikon ajan veneen pientä suihkua. Osa meistä kävi satamissa suihkussa. Merisairauskaan ei yllättänyt. Ainoa mikä tosiaan yllätti, oli ehkäpä veneilyharrastuksen arvokkaat satamamaksut ja se septitankin tyhjennys mereen.


Oletko sinä kenties vuokrannut purjevenettä ulkomailla tai haaveiletko siitä? Olisi kiva kuulla toistenkin ajatuksia ja kokemuksia. Meille tämä oli todella mieluisa muoto matkailla ja lomailla ja haaveilemme ehdottomasti vuokraavamme veneen uudestaan! Onko se sitten Kreikasta, Kroatiasta vai Karibialta, se jää nähtäväksi!



Reissujani voi seurata mm. seuraavissa kanavissa:
Instagram I facebook I Twitter I Snapchat: @sannasmag

7 kommenttia

  1. Olemme vuokranneet kerran Karibialla ja pari kertaa Kreikassa.
    Kaikki kerrat ilman kapteenia, eli pursiseuran todistus purjehduskokemuksesta riitti pätevyyden osoittamiseen.
    Karibialla liikuimme viikon verran flotillassa (tai eskaaderissa) n. kymmenen muun veneen kanssa ja mukana oli johtovene, joka tunsi paikat ja reitit. Merimerkkejä tuollakin oli tosi vähän, lähinnä jollain saarella, jonka sisäänajo tapahtui koralliriutan läpi ja silloinkin ne olivat vaan niitä punaisia ja vihreitä reunamerkkejä, eli kunhan ne osasi ottaa oikein, niin hyvin meni.
    Karibialla yllätti jokseenkin vakiosti samasta suunnasta puhaltava tuuli, joka puhalsi myös öisin, mutta toisaalta sitten se kivasti tuuletti venettä ankkurissa. Melkein kaikkialla yöpyminen oli ankkurissa ja kulku rantaan jollalla. Kreikassa kokemukset tuulista olivat kummallakin kerralla, että aamulla ei tuule, mutta sitten iltapäivällä kun pitäisi rantautua tuulee melkein myrskylukemia ja sitten se taas tyyntyi illaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pirkko asiantuntevasta kommentistasi! Mielenkiintoista kuulla, että pursiseuran todistus on riittänyt. Toisaalta kuulimme, ett s-ryhmän kortilla eli "sailing"-kortilla on myös onnistunut vuokraamaan veneen :) Karibialle tekisi kyllä mieli purjehtimaan, mutta voi olla että suunnataan seuraavaksi Kreikkaan. Mihin vuoden aikaan olittekaan siellä, jos tuulet olivat tuollaiset?

      Poista
  2. Emme laita Suomessakaan paperia septiin, kun paperit voivat tukkia putkia. Mutta kukin tyylillään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, meidän veneessä putket taas kestävät paperin, joten siihen tottuneena ihmettelin hieman tuota, mutta ei ollut ongelma tuokaan malli meille :)

      Poista
  3. Olipas tosi mielenkiintoinen ja ihana postaus turkooseilta vesiltä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ulla! Seuraavaksi haaveena Kreikka ja purjevene <3

      Poista
  4. *** Blogini on siirtynyt osoitteeseen www.sevenseas.fi ***

    VastaaPoista

Ihanaa, kommentti! Vastaan kommenttiisi mahdollisimman pian.